A kisebbségi jogok védelme, mint lakmuszpapír a nemzetközi kötelezettségek végrehajtásában
Bulgária helyzete
A 2021-es bulgáriai népszámlálás alapján a fél milliós nagyságú török közösség mintegy 8,5 százalékát teszi ki Bulgária 6,8 milliós összlakosságnak. A központi államhatalom viszonya hozzájuk kísértetiesen hasonlít arra, ahogy Románia viszonyul az erdélyi magyarokhoz.
Nyílt és erőszakos asszimilációs politika folyt a rendszerváltoztatás előtt, ami falurombolásban kulminálódott Ceaușescuéknál, annak analógiája a tömeges, kényszerű névváltoztatási kampány volt a bulgáriai törökök esetén, melynek keretében Todor Zhivkov kommunista Bulgáriájában 1984-85-ben valamennyi török névvel rendelkező állampolgárt családnevének bolgárosítására kényszerítettek. Ezzel párhuzamosan pénzbüntetéssel sújtották azt, aki törökül beszélt nyilvános tereken. Különbség ugyanakkor, hogy a rendszerváltást követően e jogszabályt eltörölték, engedélyezve a török nevek ismételt használatát, a történtekért pedig két bolgár miniszterelnök is bocsánatot kért.
Román államfőtől hasonló gesztus azóta sem érkezett egyetlen olyan sérelemért sem, melyet a magyar közösség szenvedett el a totalitárius diktatúra évtizedei alatt.
Dacára megannyi változásnak, mindkét országban a közélet alapvető stíluselemét képezi a kisebbségekkel szembeni gyűlöletbeszéd. Bulgáriában a hatóságok készségszinten szabotálják az elvileg alkotmányosan is garantált kisebbségi jogok végrehajtását, a török nyelvcsaládhoz tartozó Gagaúz ugyanúgy szerepel az UNESCO veszélyeztetett nyelveinek listáján, mint Románia esetében a csángó magyar. Továbbá mindkét ország egzisztenciális szorongással és biztonságpolitikai reflexekkel viszonyul a kisebbségek bármely törekvéséhez, amely jogaik kiterjesztésével járna.
E „kínálatból” a 25 évvel ezelőtt még 20 ezer tagot számláló, mára 1.100 fősre nyomorított bulgáriai macedón közösségnek is lehetősége van részesülni. Ezt demonstrálandó, Bulgáriához köthető az Emberi Jogok Európai Bíróságának (EJEB) egyik leggyakrabban idézett kisebbségvédelmi tárgyú ítélete, a 2001-es Sztankov és Egyesült Macedón Szervezet (UMO) Ilinden v. Bulgária ügy.
Az UMO Ilinden fő politikai célja szimplán a macedón kisebbség elismertetése volt, és az e célt szolgáló fő tevékenysége a bulgáriai macedónok számára fontos történelmi eseményekre emlékező ünnepségek szervezése. Ennek ellenére 1990-ben, 1998-1999-ben és 2002-2004-ben is
megtagadták e szervezetnek a bolgár törvények szerinti bejegyzését, azzal az indokkal, hogy alapszabálya és programja a bolgár nemzet egysége ellen irányult.